Mnoho lidí využije zaměstnání v korporaci pro vytvoření skvělé kariéry. Mají postavení, zodpovědnost, skvělý plat. Za sebou mají silnou značku, pracují na velkých projektech s gigantickými rozpočty. Když objednávají služby, nemusí řešit ceny.
Z korporátu na volnou nohu
Skvělá kariéra, ale něco tomu chybí. Rozhodnete se podnikat jako konzultant, kouč nebo lektor. Prošli jste si během kariéry vším možným a máte pocit, že znáte toto prostředí tak dobře, že určitě dokážete oslovit firmy, aby vás najaly a využily vašich znalostí.
Předpoklady, se kterými jste šli do podnikání, se záhy ukážou jako mylné. Pořád si to nechcete přiznat, ale něco tu nesedí. Jste tak zkušený, máte skvělé vzdělání a široký přehled. Korporace vás moc nechtějí, objednávky se nehrnou. Ani nevíte, jak se do velkých firem dostat a jak přesně funguje obchod.
Zkoušíte tedy menší firmy. Ty se nás divně dívají a dávají vám najevo, že tady mezi “malými” rybami je všechno jinak. Máte pocit, že tady moc nepasujete. A hlavně, vaše služby se všem zdají drahé.
A tak chodíte po firmách z různorodých oblastí, protože věříte, že můžete pomoct všem. Prezentujete své zkušenosti, vzdělání a své předešlé pozice. Divíte se, že to vaše potenciální klienty nezajímá. Chtějí vědět, co můžete udělat pro ně. Vy odpovídáte hodně obecně a potenciální klient nabyde dojmu, že nerozumíte jeho oblasti dostatečně. Někteří slíbí, že to promyslí, ale stejně se neozvou.
Tak skvělá kariéra v korporaci a podnikání selhalo? Jak to?
Mnoho začínajících podnikatelů si neuvědomí, že na korporátní pozici měli na starosti jednu nebo několik málo činností z komplexního vyladěného celku. Za nimi stála dlouholetá zavedená značka a obrovský marketing postaven na reputaci a vztazích, o kterých vám neřekli. Jako manažer jste měl pozici, zaběhnuté zaměstnance a velký aparát zabezpečující vše, co jste potřebovali.
Co je podnikání na volné noze?
Najednou jste sám/sama! Nemáte PR, nemáte marketing ani zaměstnance. Vaše předešlé pozice nikoho moc nezajímají. Nemáte značku, ani žádnou důvěru trhu. Začínáte z nuly. Pro někoho stres a noční můra, ale pro opravdové podnikatelé dokonalá výzva!
Aby se z předešlého popisu stala skvělá zkušenost a úspěšný příběh, je nezbytné oprostit se od korporátních zvyků. Už nejste jenom vedoucí, manažer výroby nebo jenom obchodní ředitel. Teď jste vše! Od obchodníka přes marketing a reklamu až po operativu a účetnictví. Zpočátku musíte vše dělat dobře. Když jednu z těchto rolí zanedbáte, vaše podnikání bude trpět. Pamatujte, že na trhu uspěje jenom 10 – 15 % firem. Váš cíl je být lepší než naprostá většina těch, co zkouší podobné podnikání.
Jak se dostat ven z křeččího kolečka?
První tip je, najděte si mentora. Proč? Protože vaše podnikání je postaveno na spoustě špatných předpokladů, které sami neodhalíte. Když odvozujete závěry z mylných předpokladů, vše se jeví logické a neuvidíte chybu.
Čím déle jste v korporátu pracovali, tím větší sebevědomí pravděpodobně máte. Tehdy bylo důležité a tahalo vás vpřed. Teď vás bude brzdit a házet vám pod nohy spoustu “klacků” ve formě špatných předpokladů nebo postupů, které fungují ve velkých firmách, ale jsou nevhodné do start-upů. Vaše sebevědomí bude navíc odmítat kritické názory, až dokud nebude pozdě.
Podnikejte chytře už od začátku
Konzultační program Marketingové myšlení jsme postavili přesně pro vás. Než budeme hledat způsoby, jak uspět, musíme mít jasno v otázkách proč a co. Abyste dostali dobré odpovědi, je potřebné se správně ptát. Vhodné otázky vymyslí jen člověk s nestranným pohledem na věc a se schopností porozumět vaší osobní motivaci.