Rozvoj zaměstnanců formou školení, workshopů a různých interaktivních seminářů je mezi firmami velmi populární. Ať už jde o odborná témata, nebo rozvoj měkkých dovedností, výběr ve vzdělání je obrovský. Cena samotného školení však není jediný náklad, který musí firma zvážit. Čím víc lidí se semináře zúčastní, tím je investice ve formě času u zaměstnanců vyšší. U velkých akcí může násobně přerůst její cenu.
Otázkou, kterou si firmy vůbec nekladou, je:
“Můžeme ze školení vytěžit víc a především dlouhodobě?”
Od samotných lektorů vím, že firmy, v naprosté většině, vůbec nemají plán, jak vzdělání zaměstnanců využít v běžném, každodenním, provozu. Odborné semináře budují faktické znalosti nezbytné pro plnění úkolů. Výsledek tohoto typu školení se projeví poměrně jasně.
U měkkých dovedností je to mnohem složitější. Typickým výsledkem je, že nové poznatky se nijak neaplikují v praxi. Seminář nejen že postrádá dlouhodobý efekt, ale může být dokonce kontraproduktivní. Jak? Školitelka komunikace a asertivity mi vyprávěla o svém semináři, který měl mezi zaměstnanci úspěch a moc si jej pochvalovali. Bohužel, vedoucí týmu na semináři nebyl a brzy se ukázalo, že dělá přesný opak toho, co bylo na semináři vysvětleno jako lepší postup. U zaměstnanců to začalo budit frustraci a apatii vůči dalšímu vzdělání, které se vzhledem ke zkušenostem, jeví jako zbytečné.
Někteří lektoři občas obdrží zpětnou vazbu typu “byla to ztráta času”. Když bychom pátrali po důvodu takového názoru, zjistíme, že se nejedná o samotný seminář, ale o jeho naprosto nulový efekt na každodenní praxi v práci.
Jak vytěžit ze vzdělání zaměstnanců víc?
Prvním krokem je vědět, “proč” školení vůbec objednáváme a jestli o něj zaměstnanci stojí. Dnes existuje rozmanitý výběr témat a způsobů prezentace. Od přednášek po interaktivní workshopy zábavnou formou. Pokud chceme zlepšit komunikaci, pak bychom měli už dopředu vědět, jak znalosti uplatnit v praxi. Takového semináře by se rozhodně měli účastnit vedoucí týmů a následná aplikace znalostí musí vycházet z jejich iniciativy. Správná motivace investic je naprostý základ bez ohledu na konečný výsledek.
Druhým krokem je vypracování procesů pro uplatnění nových znalostí – například vedení porad, komunikace, prezentace a podobně. “Vypracování” znamená vymyslet, sepsat a dbát na dodržování formou motivace, nikoliv represí.
Třetím krokem je modifikace procesů podle preferencí našeho oboru a lidí ve firmě. Různé firmy pracují rozličně a v tom je také jejich síla. Adaptivita je mimořádně důležitá vlastnost firem pro dlouhodobé přežití. Procesy je vhodné aktualizovat a doplňovat podle reálných zkušeností získaných jejich uplatňováním.
Chcete ze svých školení vytěžit víc?
Obraťte se na mě a náš tým vám pomůže vymyslet vhodné řešení. Získáte možnost vytěžit z firemního vzdělání mnohem víc, a tím rozvíjet vaši firmu rychleji než konkurence.