Další z módních pojmů: online marketing a virální obsah
V minulém díle této série jsme se zabývali pojmy brand a byznys plán. Zdůraznili jsme, že “brand”, tj. značka, není o logu, sloganu ani o množství reklamy. Jde o příběh, vytvoření spojení s úspěchem nebo formu, jak se vyjádřit. Značce věříme, protože plní naše očekávání.
“Byznys plán” je druhé z mnoha módních slov, kterému jsme se věnovali. Mnozí začínající podnikatelé stráví nad psaním podnikatelských plánů spoustu času, ale přitom jim chybí reálná data. Někteří významní autoři tvrdí, že je mnohem lepší začít cokoliv dělat a projít si chybami, než plánovat a predikovat budoucnost na základě neověřených předpokladů. Proč? Protože spousta věcí vypadá na papíře velmi dobře a lákavě. V realitě se pak můžou vyskytnout nepředvídatelné okolnosti, nebo se ukážou počáteční předpoklady jako úplně špatné.
Proč chce tolik podnikatelů online marketing?
Od vzniku a popularizace sociálních sítí nám marketingové agentury vnucují nutnost prezentace online. Pro mnohé podnikatele je výsledkem zakořeněná představa o nutnosti prezentovat se online, i když vlastně neví jak. To je samozřejmě voda na mlýn marketingovým firmám, které vám rády navrhnou komplexní řešení…
Online marketing je skvělá forma prezentace. Není ale pravda, že kdo se jím nezabývá, tak neexistuje. Osobně znám mnoho podnikatelů a OSVČ, kteří nejen nemají sociální sítě, ale dlouhodobě odmítají jakýkoliv web. Vytvořili si fungující systém na osobní bázi a se svým podnikáním jsou spokojeni. Měli by zkoušet něco, k čemu nemají vztah ani důvěru?
Co všechno spadá pod online marketing?
- Webová prezentace
- Optimalizace pro vyhledávače SEO
- Psaní blogu, obsahový marketing, e-knihy
- Reklama online
- Sociální sítě
- Video prezentace
- Email marketing
- Webináře, online kurzy
Na první pohled je vidět, že v online marketingu je k dispozici spousta nástrojů a platforem. Využívat online marketing bez hlubších znalostí je jako vzít štětec a jen tak si malovat. Zřejmě po takovém malování asi něco zůstane, možná se to bude i líbit vaším příbuzným, ale bez talentu a praxe asi nebudete organizovat vlastní výstavu.
S online marketingem je to podobné jako s jakýmkoliv nástrojem. Nástroj není záruka úspěchu a sám o sobě netvoří žádný výsledek. Úspěch záleží na nás samotných, a především na hodnotě, kterou můžeme trhu nabídnout.
Hodně podniků má rozpočet na online marketing, ale neví, jak jej efektivně použít. Marketingové agentury tyto rozpočty milují, protože je to jejich příjem. Navrhnou využití různých kanálů a nástrojů, ale přitom nemusí porozumět podstatě vašeho podnikání. Výsledky pak hodnotí z pohledu akcí, které můžou ovlivnit. Takovým hodnotícím kritériem je často návštěvnost stránek. Jenomže pro vás, jako podnikatele, jsou jiné podstatné metriky (např. nárůst reálných prodejů). Pokud nastavíme špatné cíle nebo naše očekávání nekorespondují s možnostmi daného nástroje, budeme muset konstatovat neúspěch.
Jak uspět v online marketingu?
Ve své praxi vždy zdůrazňuji důležitost správně se ptát. Otázka v tomto nadpisu je položena špatně. Musíme mít jasno, jak chceme uspět v podnikání, a až následně se ptát, jak nám online marketing může pomoct. Odpověď může totiž znít i “nijak”….
Online marketing může sledovat desítky různých cílů. Pokud ale nevíme, kam naše podnikání směřuje, cíle si neumíme vybrat a zpravidla tápeme a zkoušíme. A to nás může stát zbytečně moc energie i peněz.
Takže, opravdu nutně potřebujete dělat online marketing, nebo tomuto módnímu lákadlu dokážete na základě dobrých argumentů odolat?
Virální obsah na dosah?
Občas dostanu otázku, jak udělat virální obsah. Ani tato otázka není položena dobře. Virálním se obsah nedělá, tím se stává na základě popularity. Virální znamená, že video se šíří samo, bez aktivní podpory autora nebo rozsáhlé reklamy. Tento marketingový cíl je snem každého podnikatele – nechat jejich marketing dělat své fanoušky, a ještě k tomu zdarma.
Mezi virální obsah typicky patří zábavná nebo kontroverzní videa. Často jsou to díla celebrit, které už mají rozsáhlou základnu fanoušků. Pokud máte nový podnik, nemáte tisíce fanoušků a nemáte obsah, který má potenciál být hromadně sdílen, pak se smiřte s tím, že cíl virality je nedosažitelný.
V zábavním “průmyslu” může vzniknout virální obsah i s minimální základnou fanoušků, pokud je ale vaše podnikání v kategorii “seriózní”, typicky B2B, virality dosáhnete jen jako výsledku mnohaleté pozornosti veřejnosti a médií. Články a statusy známých podnikatelů, jako je Bill Gates nebo Warren Buffet, sledují sta tisíce lidí. Každý jejich produkt si automaticky získá velkou pozornost. Ale u vás to bude asi jiné.
Svým klientům radíme, aby se nezaměřovali na viralitu jako na prvotní cíl. Tím musí být velká hodnota poskytnutá trhu. Reakce trhu může časem přinést důvěru a pozornost a způsobit viralitu vašich příspěvků.
Zaměřte svou energii raději na vypilování svého produktu a nabídky, aby byla pro zákazníky neodolatelná než na módní pojmy, které ani nemusí mít předpokládaný efekt.