Dneska trochu netradičně místo článku, jsme vám sepsali nejčastější marketingové výrazy a zkratky, které mnohým dělají problémy. Každý správný marketingový specialista, copywriter nebo podnikatel by měl tyto pojmy znát.
Nechcete si utrhnout ostudu před svými kolegy? Zde pro vás máme přehled marketingových pojmů, bez kterých se v online světě jen těžko obejdete.
Zdroj: Canva
A
AIDA model
Je zkratka složená z prvních písmen angl. slov – Attention, Interest, Desire, Action. Jde o marketingový pojem stupňované působení propagace, krok za krokem – pozornost, zájem, touha a akce.
Akvizice
V překladu získání nebo nábor. Pojem z ekonomického hlediska, na jehož konci jakýmkoliv způsobem vzniká vazba kupující a prodávající.
Affiliate marketing
Partnerský marketing, který stojí na fungování propagace a nabídky. Nejvíce se s tím můžete setkávat u influencerů, kteří skrze své sociální sítě zveřejní daný produkt/službu pomocí nenásilné reklamy.
Zdroj: Canva
Akční plán
Účinný měsíční plán na dané období. V akčním plánu by mělo být rozepsáno, co v daný měsíc budete dělat, kolik vás to bude stát a kdo to bude provádět – prostě vše.
A/B testing
Je marketingová metoda, pomocí které můžete zjistit, která varianta marketingového nástroje je účinnější. Ať už se jedná o PPC reklamy, Business Manager a další.
B
B2B
V překladu business to business, tedy od obchodníka k obchodníkovi, nejedná se o koncového zákazníka. B2B stojí na dlouhodobých obchodních vztazích mezi 2 podnikajícími stranami. Ať už jde o doporučení, fakturaci, dárkové předměty, kancelářské potřeby ad.
B2C
V překladu business to customer, což je na rozdíl od B2B přímý prodej zákazníkovi. Zákazník koupí /využije službu nebo produkt pro svou potřebu a dále ji nepoužívá k obchodu.
Banner
Grafická forma reklamy, která povzbuzuje k nákupu. Nejčastěji se vyskytují tzv. pop-up a statické bannery.
Brand
Jedním slovem značka. Vaším úkolem je danou značku představit zákazníkům, kteří si vás hned vybaví. Například nakousnuté jablko pozná asi každý…
Buzz marketing
Buzz marketing je nějaká senzace, pozornost, rozruch. Pokud vymyslíte způsob, který osloví spoustu lidí, ať už kladně nebo záporně, tak se to velmi rychle roznese. Agresivnější forma tohoto chytrého marketingu se nazývá guerilla.
Business Manager
Je nástroj na Facebooku, pomocí kterého můžete spravovat reklamu své stránky. Můžete zde zvát více lidí, jako jsou marketéři, copywriteři, analytici nebo grafici.
C
Claim
Je slogan, který bývá nejčastěji připojen k logu nebo v úvodní části webu/firmy. Jako je tomu příklad u firmy Nike – Just do it!
Copywriting
Textař neboli copywriter píše reklamní a marketingové texty, které mají podpořit prodej produktů a služeb. Patří k tomu i blogy, PR články, tiskové zprávy, katalogy a také slogany.
Zdroj: Canva
CPC
Zkratka CPC – Cost per Click, tedy cena za proklik. Hlavní zkratka, kterou budete potřebovat, pokud nastavujete kampaně. Existují další zkratky jako CPM, CPV, CTR, CPE, CPT a CTA, ale ty není tak podstatné znát.
D
Digitální marketing
Pod tento pojem spadá vše od sociálních sítí, e-mail marketingu, obsahu webů, aplikací, e-booků. Většinou se používá pojem online marketing, jakožto obratnější slovní spojení.
Decision maker
Jak už název napovídá, jde o osobu, která má pravomoc rozhodovat. Pokud mluvíme pouze o marketingovém prostředí, tak se jedná o finančního ředitele, kreativního ředitele nebo account manažera.
E
E-commerce
Zahrnuje všechny obchodní činnosti prováděné na internetu, patří sem například PPC reklamy, SEO, reklamy obecně, newslettery, servis, distribuce, ale i komunikace.
Event marketing
V překladu event = akce, tedy marketing akcí. Jedná se o různé společenské akce, které mají prohloubit obchodní vztahy.
Engagement
Jednoduché pochopení tohoto pojmu je vtáhnutí zákazníka do hry, tedy opět nalákat zákazníka na daný produkt nebo službu.
F
Facebook pixel
Facebook pixel je kód, pomocí kterého můžete změřit a optimalizovat okruhy lidí pro kampaně na Facebooku.
F2F
Je technika Face to Face, osobní komunikace mezi 2 lidmi, zpravidla rozhovory, dotazy ad.
Flash mob
Zorganizovaná akce na internetu a následné setkání lidí. Akce je většinou bizarní, mohou to být demonstrace, události, charitativní akce nebo jiné eventy.
G
Guerilla marketing
Jak jsme si už vysvětlovali v Buzz marketingu, jedná se o útočnou formu marketingu netradiční cestou.
GTM manager
GTM je zkratka z Google Tag Manager, což je systém pro správu měřících kódů na webových stránkách, většinou je to práce pro IT specialisty.
H
Hoax
Neboli podvod, většinou jde o záměrně vytvořenou nepravdivou zprávu, tzv. fake news. Skvělým příkladem jsou například některé údajné výzkumy a zprávy o covid-19.
Zdroj: Canva
I
Infografika
Je kombinace informací a grafiky, většinou se tak usnadňují různé grafy nebo data pro lepší pochopení publika. Přidejte pár obrázků a každý to snadno pochopí.
J
Jingle
Jingle je reklamní znělka, po které se zákazníkovi okamžitě vybaví daná značka. V období Vánoc na nás z každé strany „útočil“ například Dedoles a jeho veselé ponožky a spodní prádlo.
K
Konverze
Konverze je pojem, který vysvětluje daný cíl, který jste si u zákazníků zadali. Může to být nákup, odběr newsletterů, vyplnění dotazníku nebo kontakt. To vše je konverze a lidé, kteří provedli tuto konverzi měříme dle konverzního poměru.
Klíčová slova
Klíčová slova jsou důležitá především při optimalizaci pro vyhledávače (SEO). To by měl každý dobrý copywriter nebo marketér znát, správná klíčová slova zvyšují pak relevantnost vaší stránky.
Zdroj: Canva
L
Layout
Neznáte layout? Jsou to všechny prvky na vaší webové stránce – logo, texty, fotky, záhlaví, zápatí atd. Správně navrhnutý layout může přilákat více potencionálních zákazníků.
Landing page
Landing page je stránka s účelem dosáhnout, co nejvyššího konverzního poměru. Její úkol je přimět, co nejvíce zákazníků k jedné konkrétní akci.
Linkbuilding
Znamená budování zpětných odkazů pro web s cílem zvýšit jeho hodnotu u vyhledávačů. Patří mezi SEO techniky, konkrétně off-page faktory, které si vysvětlíme níže.
Longtail
V překladu “dlouhý ocas“ je termín, který se v marketingu spojuje zejména s objemem vyhledávání velmi populárních slov a specifických slov s nízkou mírou popularity. Označuje fráze zadávané do vyhledávačů, které lidé hledají méně často než obecná slova. Často se využívá v SEO a PPC.
Na svislé ose je počet hledání, na vodorovné ose specifičnost
(vlevo méně specifická, vpravo hodně specifická klíčová slova)
zdroj: scoroncocolo
M
Marketingový mix
Marketingový mix je souhrn 4 základních marketingových nástrojů – 4P (Product, Price, Place, Promotion). Jedná se o produkt, cenu, místo a propagaci, které jsou nedílnou součástí marketingu.
Media plán
Je plán, který ukazuje, jaká média mají být v průběhu reklamy použita. Do média plánu patří online i off-line kanály, takže kromě sociálních sítí také noviny, časopisy, veletrhy, festivaly, konference ad.
MLM
Neboli multi-level marketing, také často označovaný jako síťový marketing. Jde o strategii, kdy si každý prodejce snaží vytvořit vlastní obchodní síť a na základě provizí a doporučení stoupá výše a s ním i celý tým. Příkladem může být kosmetická značka Avon.
N
Newsletter
Forma e-mailového nebo tištěného přehledu novinek či slev pro zákazníky. Nejčastěji zasílaná pravidelnými e-maily.
Networking
Jednoduchá definice pro budování sítě kontaktů. Člověk je může budovat sám nebo za pomoci různých setkání či portálů – Smart Network, Na volné noze, Webtrh ad.
O
Off-page faktory
Je termín používaný v optimalizaci pro vyhledávače. Čím lepší off-page faktory máte, tím lépe se umístí vaše stránka ve vyhledávačích. Jsou to například zpětné odkazy, které na web míří z jiných stránek, ale také zmínky ze sociálních sítí.
On-page faktory
Na rozdíl od off-page faktorů, jsou on-page faktory, které lze snadno ovlivnit. Mezi nejdůležitější faktory patří správně volená slova, titulek, klíčová slova, nadpisy, meta popisky, název domény a html kód.
P
PPC
PPC reklama, tedy Pay per Click – platba za proklik je jednou z nejvíce efektivních reklam, díky svému přesnému zacílení. Můžete je vytvářet na Google AdWords nebo Sklik Seznam.
Publikační plán
Publikační plán by měl být součástí marketingového plánu každé agentury. Jedná se o souhrn všech příspěvků a témat, které prostřednictvím různých kanálů směřují k cílové skupině.
R
Retail
Slovo, které v překladu volně znamená maloobchod, prodej v malém, koncový prodej zákazníkovi. Běžně se s ním setkáte v kamenných obchodech.
Remarketing
Efektivní opakovaný marketing, který umožní cíleně zobrazovat reklamy lidem, kteří již v minulosti navštívili vaše webové stránky. Jednoduše řečeno je remarketing cílená reklama na ty, kteří již navštívili váš web.
S
Sales promotion
V překladu podpora prodeje. Soubor marketingových nástrojů, jejichž cílem je upoutat pozornost zákazníka a přesvědčit ho k nákupu. Používá se na předváděcích akcích, soutěžích, ochutnávkách i reklamních dárcích.
SEO
Zkratku, kterou zná snad každý copywriter, volně přeloženo optimalizace pro vyhledávače. Hlavním cílem SEO je, aby se určitá internetová stránka zobrazovala v předních příčkách vyhledávačů.
Segmentace
Segmentace je rozdělní zákazníků na základě různých společenských publik. Můžete je rozdělovat podle regionů, měst, pohlaví, věku, náboženství, zájmů, názorů ad.
SWOT
Swot analýza se používá nejen v marketingu, ale i v byznysu obecně. Je to zkratka 4 slov – Strengths, Weaknesses, Opportunities a Threats. V překladu silné a slabé stránky, příležitosti a ohrožení. První 2 body se týkají daného produkty a další dva popisují trh.
Zdroj: Canva
T
Targeting
V překladu znamená „target“ cíl, tedy targeting je výběr užšího kruhu segmentů lidí, jinak řečeno cílová skupina.
Top of Mind
Je subjektivní pozice značky, která se zákazníkovi ihned jako první vybaví.
U
Umbrella brand
Jedná se o značku, která zastřešuje (deštník) další produkty. Typickým příkladem je značka Nivea.
User-friendly
Jak už název napovídá, tak pojem představuje uživatelsky příjemný produkt/ službu – snadno se ovládá nebo používá. Lze tento výraz připojit i k webové stránce, na které se snadno zorientujete.
W
WOM
Word-of-Mouth, jedná se o efektivní reklamu, která vás nebude nic stát. Jde o samostatné šíření reklamy mezi zákazníky dle doporučení. Je součástí buzz marketingu, ale může být jak pozitivní, tak negativní.
Napadají vás nějaké další zkratky, které jste v článku nenašli? Kolik jste jich znali a které jsou pro vás novinou? Napište do komentářů.