S manželkou jsme byli na nákupu v obchodním centru v Praze. Stáli jsme u pokladny, když se ozvalo hlášení: „Kód pro zaměstnance 22, všichni návštěvníci opusťte budovu.”
I když hlášení mělo seriózní tón, nastala zvláštní situace. Část lidí od pokladen začalo rychlým krokem odcházet pryč. Naše pokladní seděla na místě a pokračovala v práci. Tak jsme stáli také, protože nebylo jasné, jak se zachovat.
U vedlejší pokladny byl prodavač, kterého jsem se ptal, jestli máme odejít. Řekl ano, ale přesto pokračoval v úklidu svého místa a nejevil žádné známky paniky nebo odhodlání všeho nechat a odejít.
Asi po 4 minutách se opět ozvalo hlášení, že vše je v pořádku a můžeme pokračovat v nákupech. Lidé, kteří předtím rychle odcházeli, se ještě rychleji vraceli zpátky ke svým košíkům, které nechali na místě.
Poučení z příběhu – vždy sdělit, proč něco chceme!
Tato zkušenost byla skvělou názornou ukázkou toho, jak moc je důležité vysvětlit, “proč” máme cokoliv udělat. Když něco říkáme my sami, máme velmi dobrou představu o tom, čeho chceme dosáhnout. Jenomže člověk, kterému to řekneme, může být totálně zmatený, co se vlastně od něj očekává.
Představte si jednoduchou prosbu: „Prosím, ukliď stůl.” Uklidit jak? Odložit všechny věci ze stolu, protože na něj chceme dát ubrus? Nebo jenom uspořádat věci, protože přijede návštěva? Nebo utřít prach? Nebo odklidit použité nádobí?
I vaši zákazníci potřebují “proč”!
Máte pro trh produkt a snažíte se konkurovat cenou? A jste si jistí, že klient ve vašem segmentu se rozhoduje podle ceny?
Je vaše služba složitější povahy a většina klientů ani nechápe, jak jim může pomoct?
Mají vaši klienti na výběr mezi mnoha možnostmi? Ví, proč pracovat právě s vámi?
Na závěr zpátky k příběhu
V našem příběhu byl ohlášen silný požadavek opustit budovu, ale ani náznakem nebylo sděleno proč. A lidé netušili, jak se zachovat. Je v budově požár? Ohlášená bomba? Zranění? Znečištěný vzduch? Únik plynu?
Možná se vedení centra snažilo nevyvolávat paniku, ale v konečném důsledku byl výsledkem chaos.
Pamatujte, že když nesdělíte proč, ale zaměříte se na co nebo jak, spletete člověka, se kterým mluvíte a výsledek se může značně lišit s vaším očekáváním.
Chcete zlepšit prezentaci “proč” vašeho podnikání? Nebo chcete najít “proč” podle vašich silných stránek a vnitřní motivace? Domluvte si s námi nezávaznou schůzku!