Nákupy na internetu přináší mnoho výhod, ale i řadu nástrah. Možná se budete divit, jak lehce může být zákazník ovlivněn. Znáte nejčastější triky vychytralých obchodníků?
Nejspíše se všichni shodneme na tom, že marketing je mocný nástroj. Jako vše může sloužit ku prospěchu, ale i ke škodě a mnoho obchodníků toho může zneužívat. V dnešních dnech nám nic jiného nezbývá než nakupovat online. Jaké marketingové triky můžete na internetu potkat?
Zdroj: canva
Jak rozeznat marketingové triky a nenechat se ošálit na internetu? Zákazník se musí mít na pozoru, protože někdy jsou informace zavádějící. Z výzkumu spotřebitelského serveru dTest vyplývá, že zákazníka můžete přimět k nákupu vyvoláním dojmu naléhavosti či nutnosti rychlého rozhodnutí. Zákazník tak bude jednat zkratovitě a iracionálně.
„V momentě, kdy nad nákupem váháte a rozjímáte, vás máloco přinutí k rozhodnutí zboží pořídit tak prudce jako zpráva o časově omezené výhodné nabídce, exklusivního zboží, limitované edice či pohrůžka posledního zbývajícího kusu na skladě,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
E-shopy v první linii
Každým rokem mají e-shopy v Česku vyšší tržby a patří mezi nejlepší v Evropě. V roce 2019 utržily e-shopy přesto 35 miliard korun a zisky se stále více zvyšují. Zajímavé údaje poskytuje i Český statistický úřad. V roce 2018 na internetu nakoupil každý druhý Čech (54 %) libovolnou věc online. V roce 2005 si elektronicky nakoupilo pouze 5 % Čechů. Z toho vyplývá, že e-komerce v naší zemi opravdu rozkvétá. V roce 2019 tržby Alza dosahovaly přes 25 miliard korun, a tak se umístil v první desítce největších obchodníků v České republice. V blízkém závěsu je Mall nebo Notino.
Zdroj: finexpert, graf vlastní
Na co si dát při online nákupu pozor:
- limitovaná edice
- zdánlivě zlevněné zboží
- časově omezená nabídka
- informace o počtu zakoupení
- podezřelá manipulace s cenami
- garance vrácení peněz
Prodejci zkouší vše možné, aby prodali svůj produkt či službu. Psychologie a behaviorální ekonomie jsou užitečné právě pro tyto praktiky. Mohou vám zamotat hlavu a potrápit vaši peněženku.
zdroj: canva
Kupte co nejrychleji
Jedna z možností, jak nejsnadněji přimět zákazníka ke koupi je naléhání či nutnost rychlého rozhodování. Pokud rozjímáte nad tím, jestli si dané zboží pořídit tak zpráva o časovém omezení či posledního kusu na skladě vás rychle přesvědčí.
Exkluzivní zboží
Podobně funguje princip exkluzivního zboží, alespoň to si máte myslet. Většinou se v takových nabídkách objevují limitované edice nebo exkluzivní zboží, které vás rychle motivuje k nákupu. Především v případě, že zboží už nebude skladem.
Zdánlivá sleva
Někteří prodejci dokáží s cenami opravdu kouzlit. Jeden z marketingových nástrojů téhle falešné slevy je princip navyšování původní ceny a následné umělé snížení na běžnou cenu. Zákazník tak uvidí výhodnou akci, které se jen těžko odolává. Realita je taková, že zboží koupí za jeho běžnou cenu. Většinou tyhle věci obsahují i balíčky výhod, dopravu zdarma a další.
Zdroj: canva
Garance vrácení peněz
I když většina lidí tuhle možnost uvítá, tak nejde o žádný benefit, ale o zákon. Vždy máte při nákupu přes internet právo na to zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Takto garantovaná nabídka je vlastně naprosto zbytečná. Zákazníkovi se tak snadněji utrácí za zboží, za které někdo ručí. Nemáte pak pocit riskování a ke koupi se odhodláte snáze.
Jak najít opravdu tu nejnižší slevu?
- Nejlepší jsou na to srovnávače cen, například: Heuraka.cz, Zbozi.cz či Srovnavanicen.cz.
- Využívejte slevové akce nebo kupóny, které vám byly nabídnuty, pročtěte si recenze obchodu a nakupujte jen u ověřených značek.
- Je třeba používat selský rozum a pokud vám něco nesedí jednoduše nekupujte.
- Na opravdu výhodné slevy si můžete počkat v období Black friday.