Influenceři a sociální sítě – to je kombinace, na kterou při propagaci své značky sází mnoho firem. Statistiky říkají, že influencer marketing je na výrazném vzestupu. Podniky jsou do něj připraveny investovat až 15 miliard amerických dolarů do roku 2022. Otázka zní: Jak dobře funguje influencer marketing?
Ještě před jednou dekádou byla zóna influencerů omezena pouze na slavné osobnosti a pár velmi známých blogerů nebo youtuberů. Jednalo se o privilegium, které rozhodně nebylo určeno pro všechny. Doba se však změnila a dnes se setkáváme s tím, že si influencer říká pomalu každý. A kdo nic takového nedělá, tak zkrátka není cool.
Influencerství ovšem není jen o slávě. Velkou část tvoří právě vliv, který dané osoby mají. Není divu, že mnoho firem začalo používat influencery jako nástroje propagace, reklamy a prodeje. A přesně tak se zrodil pojem influencer marketing.
Zdroj: WittySparks
Proč funguje influencer marketing
Firmy předpokládají, že influencer si u svých fanoušků vybudoval dostatečnou důvěru a obdiv – tedy, že mu věří a zajímají se o vše, co dělá. Firmy si jsou vědomy toho, že pokud influencer zveřejní fotografii nebo nahraje video, na nichž bude určitý produkt (oblečení, jídlo, pití, kosmetika), lidé se o to budou zajímat a je možné, že to koupí. A přesně tak to funguje. Doporučení influencera je tou nejlepší reklamou. Statistiky dokonce říkají, že influencer marketing je porovnatelný, nebo dokonce lepší ve srovnání s jinými formami propagace.
Průzkumy rovněž ukazují, že influencer marketing patří mezi nejrychleji rostoucí marketingové odvětví. Spolu s tím vyrostla částka, kterou jsou firmy schopné investovat do této formy propagace – podle zprávy Business Insider to bude až 15 miliard amerických dolarů do roku 2022.
Podle čeho vybírat správného influencera pro vaši značku
Výběr influencera by se neměl podceňovat. Mnoho firem vybírá pouze podle čísla, ale už se nedívá na další důležité vlastnosti, které jsou klíčové pro úspěšnou propagaci. Jak tedy najít toho správného influencera? Berte v potaz relevantnost, angažovanost fanoušků, autentičnost a také statistiky jejich účtu.
Relevantnost
Ještě předtím, než se podíváte na počet sledujících, provoz na webu nebo jiné důležité metriky influencera, je důležité nahlédnout do obsahu, který publikují, a určit, jak dobře se hodí k vaší značce. Podívejte se na některé z jejich nedávno publikovaných příspěvků nebo projděte archivovanou sekci na webu, abyste získali představu o tom, na jaké publikum cílí.
Jen to, že influencer na sociálních sítích zveřejňuje návody na líčení, neznamená, že bude dobrým propagátorem vaší kosmetické značky. Zkrátka, je rozumné hledat influencery se stejným publikem, na které se chystáte zacílit.
Angažovanost
Angažovanost je zásadním faktorem, který musíte vzít v úvahu ještě před uzavřením spolupráce. Jedná se o ukazatel toho, jaký vliv má obsah, jenž influencer publikuje. Podrobně se podívejte na počet lajků, zhlédnutí videí, komentářů a sdílení u jednotlivých příspěvků. Důležité je přitom zkontrolovat strukturu sledujících i lajků. Nechcete přece, aby většina lajkujících a sledujících byla zcela jiné národnosti, pokud cílíte na český trh. A nebo v horším případě, že se jedná o nakoupené falešné profily.
Autenticita
Dalším zásadním faktorem, který musíte mít na paměti při hledání influencerů, je autenticita. Obecně se má za to, že ti, kteří mají menší poměr sponzorovaných příspěvků, jsou spolehlivější a důvěryhodnější. Zvlášť mladší generace si hodně potrpí na přirozenost a autenticitu přidávaných příspěvků – pokud influenceři splňují tento požadavek, o to větší úspěch by měli sklidit.
Čísla
V neposlední řadě nezapomeňte ani na čísla. V tomto ohledu vám může velmi pomoci česká online platforma Taggy, která na jedno kliknutí provede analýzu vybraného profilu. Stačí napsat uživatelské jméno nebo URL profilu jakékoliv sítě (FB, IG, TW..) a kliknout na získat data. Platforma vám v rámci několika sekund ukáže statistiky růstu followerů, míru angažovanosti a další zajímavé údaje. Díky tomu budete moci dělat informovanější rozhodnutí.
TIP: Nano a mikro influenceři
Trendem poslední doby je vybírat si mikro či nano influencery. Je to kategorie, která má pouze několik tisíc/desítek tisíc sledujících (mikro 2000-100 000, nano 1000). Přestože je jejich dosah menší, jsou oblíbení pro svou autentičnost a vyšší míru angažovanosti svého publika. Pro firmy je taková spolupráce zvlášť výhodná, neboť mají poměrně dobrou šanci na zisk a zároveň nemusí influencerovi vyplácet velké finanční obnosy. S nano influencery zpravidla funguje spolupráce na bázi barteru nebo menší finanční odměny.