Text prodává. Snažíte se zaujmout svými texty, ale nedaří se vám to? Dobře zpracované propagační texty mohou výrazně zvýšit vaše marketingové sdělení i váš zisk. Nepodceňujte to, co máte na svém webu nebo e-shopu, celý internet je především o textu.
Chcete napsat prodejní texty, slogan, článek, popis nebo cokoliv jiného? Ale nevíte, jak na to? Nejlepší volbou je kvalitní copywriter, ale i ten nemusí vědět, jak se úkolu správně zhostit. Inspirujte se našimi ověřenými tipy.
1. Titulek je alfa
Není nic důležitějšího než kvalitní titulek, který upoutá pozornost zákazníka. Musíte se snažit zaujmout a vytvořit u zákazníka touhu či přání k další akci. To jsme si vysvětlili už v předešlém článku zkratek – AIDA – v překladu výzva k akci (Attention, Interest, Desire, Action). Pokud váš titulek nezaujme zákazníka, tak další texty pravděpodobně nebude číst. Výzkumy ukazují, že titulky reklam čte až pětkrát více lidí než ostatní texty. To vám dává skvělou příležitost upoutat své čtenáře. Titulek je jednoduše více než polovina úspěchu.
Zdroj: canva
2. Cílová skupina
Další důležitou věcí je jazyk, kterým mluvíte na svou cílovou skupinu. Jinak budete mluvit na teenagery a jinak na seniory. Vašim textům musí rozumět vaše cílová skupina, tedy používejte takový jazyk, aby se ze čtenáře stal váš zákazník. Většinou se vyplatí používat jednoduchý jazyk s pozitivními slovy a ladným vyjadřováním. Texty pište strukturovaně do odstavců, nikoliv jeden souvislý blok. Jednotlivé odstavce je vhodné uvést úvodními titulky. Čtenář tak získá lepší přehled o vašem obsahu a významu jeho sdělení.
Zdroj: canva
3. Řekněte svůj příběh
Třetím důležitým bodem je vykládat svůj příběh. Neříkejte jenom strohé informace a nudné popisy. Lidé se rádi ztotožňuji s osobními příběhy. Nevymýšlejte si nesmysly, ale napište svůj pravdivý příběh natolik, aby byl uvěřitelný a upoutal pozornost čtenářů/zákazníků. Uvádějte ve svém příběhu příklady a nenuťte čtenáře příliš přemýšlet. V čem je váš příběh jiný, jak může inspirovat ostatní, co má společného s vaší značkou nebo s vašimi produkty/služby?
4. Výzva k akci
Na co nesmíte v marketingových textech zapomenout je výzva k akci. Vyzvěte potenciálního zákazníka ke koupi. Pokud na vašem webu chybí tlačítko koupit/kontaktovat /více informací, tak je to zajisté špatně. Nechcete přece svého zákazníka trápit dlouhým hledáním nebo přemýšlením, proč by si u vás vůbec něco měl koupit. Když u vás chybí základní marketingový nástroj. Musíte svému zákazníkovi ukázat, kde má hledat a jednoduše ho vyzvat k akci.
Zdroj: unsplash
5. Zázračná slova
Nedílnou součástí správně napsaných marketingových textů jsou takzvaná zázračná slova. Používejte je v textech a taky v titulcích. O jaká slova se jedná? Nejčastěji jsou to slova, které má každý rád nebo schovávají nějaký pozitivní význam.
Mezi tato slova patří například:
- zdarma
- novinka
- nabídka
- snadno
- zdravý
- pohodlný
- akce
- výsledky
- výhody
- úspory
- šance
Tato slova a mnoho dalších můžete použít do svého textu vyhněte se takzvaným škodlivým výrazům, tedy (obtížněji, nákladný, složitý, …). Je dobré v textech používat i tázací zájmena – jak, proč, kdy, kdo, kde atd.
6. Mějte pod kontrolou pravopis
V případě, že vám texty nepíše profesionální copywriter měli byste si je zkontrolovat alespoň korektorem. Vezměte si k ruce Pravidla českého pravopisu nebo alespoň dbejte na úpravy ve Wordu. Nikdo není neomylný, ale takové věci jsou velmi důležité. Vlastní chyby v textu málo jen kdy vidíte, proto je dobré dát to přečíst někomu dalšímu.
Zdroj: canva
7. Pozor na design
Tohle se týká spíše celkového vzhledu vaší webové stránky, ale pokud budete mít své texty nějakou agresivní barvou nebo na nevhodném pozadí může, jakkoliv lepší text všechno zničit. Proto dávejte raději jednobarevné písmo a poraďte se s grafikem, jak správně barvy volit. Určitě jste už narazily na web nebo e-shop, kde nebyly dobře zvolené barvy a vy jste ztratili chuť cokoliv číst.
8. Správná délka textu
Není nikde psáno, jaká je správná délka textu, dvě věty jsou určitě málo a 20 stránek zase moc. Zde hodně záleží, jaké marketingové texty máte na mysli. Pokud jde o textaci na web, můžete pustit uzdu fantazii. Pokud jde o krátkou tiskovku, stačí jedna normostrana. V případě, že píšete marketingové texty pro kampaně, tak občas je méně více. Zde vám můžeme ukázat naši reklamu, kde ve výsledcích byl stejný obrázek, ale různý text. U první reklamy byla o 40% nižší cena za klik. Můžeme z toho vyvozovat i možnost, že otázka může být lepší než oznamovací věta.