Úspěch na sociálních sítích je výsledkem znalosti aktuálních marketingových trendů a kvalitního know-how. Připravili jsme pro vás šest základních pravidel „jak na sociální sítě“, spoustu zajímavých statistik a také tipy na šikovné nástroje a aplikace, které vám při správě sociálních sítí ušetří práci.
Poznejte své publikum
Součástí efektivní marketingové strategie na sociálních sítích je analýza svého publika a cílové skupiny. Vaše příspěvky nemohou dosáhnout svého potenciálu, pokud nebudou navrženy speciálně pro toho, na koho se snažíte cílit.
Zkuste si analyzovat své klienty. Kdo se o váš produkt či službu zajímá? O jaké typy lidí se většinou jedná? Proč si daný produkt či službu zakoupili? Prostudujte jejich demografické údaje, cíle a hodnoty, abyste pochopili, na koho se máte zaměřit.
A pokud teprve začínáte, promluvte si s lidmi, kteří jsou v první linii. Jaké jsou jejich nejčastější dotazy, o co se nejvíce zajímají? Podle jejich odpovědí budete jasně vědět, jaký obsah sdílet a jak ho pojmout. Společnost Buffer doporučuje pro vytvoření zákaznické „persony“ aplikaci Tableau, do které můžete jednoduše vložit list svých zákazníků v Excelu a vytvořit úžasnou řadu grafů a statistik pro lepší přehled.
Zdroj: CloudApp
Vytvářejte kreativní obsah
Uživatelé na sociálních sítích jsou ze všech stran bombardováni reklamami, články, slogany, bannery a dalším marketingovým obsahem. Zaujmout pozornost a vzbudit zájem se proto někdy může zdát jako pěkně tvrdý oříšek. Jak tedy vytvořit obsah, který skutečně nadchne?
Klíčem k úspěchu jsou podle společnosti Buffer kreativní videa, která lze pojmout na mnoho způsobů – vypíchnout můžete například příběhy zákazníků, zajímavostí ze zákulisí, novinkové produkty nebo důležité milníky firem. Statistiky udávají, že právě video upoutá pozornost o 49 % lépe než statický obsah. Poměrně velkou úspěšnost mají také livestreamy a živé rozhovory.
Dalším tipem pro kreativnější obsah je využití gifů. Jedná se o krátké animace či souhrn rychle po sobě jdoucích obrázků, které mají za cíl upoutat pozornost a ideálně také pobavit. Využít se dají nejen jako doplněk k příspěvkům na sociální sítě, ale také jako upoutávka na blogový článek.
Do třetice všeho dobrého tu máme infografiku. I když se jedná o statický obsah, průzkum Mass Planner ukazuje, že právě relevantní infografika je sdílena třikrát častěji než jiné typy obsahů – například fotografie.
Zdroj: HubSpot
Zapojte publikum
Aby byly příspěvky na sociálních sítích opravdu úspěšné, je potřeba najít způsob, jak zapojit své publikum. Prostředků, jak to udělat je mnoho – mezi nejoblíbenější strategie patří komentování, označování, využívání odkazů nebo hashtagů.
Publikování příspěvků nespočívá pouze v kliknutí tlačítka sdílet – jde o interakce, zpětnou vazbu a budování vztahů se svými fanoušky. Pokud máte sledující, o kterých víte, že je zajímá určitá informace, označte je v příspěvku. Jestliže váš post někdo okomentuje, neváhejte odpovědět.
Nebojte se také používat odkazy. Odkazujte na svůj blog, web, kanály sociálních sítí nebo e-shop a připojte výzvu k akci (CTA) – podle statistik AddRoll může přítomnost CTA zvýšit CTR (click-through rate) až o 285 %.
V neposlední řadě nepodceňte hashtagy. S jejich pomocí budete schopni doručovat obsah těm, kteří se o něj zajímají, popřípadě hledají podobně laděné informace. Díky hashtagům bude publikovaný příspěvek zase o něco viditelnější.
Zdroj: Rubly
Myslete na správné načasování
Správné načasování hraje rovněž důležitou roli. Když publikujete příspěvek, přirozeně chcete, aby ho vidělo co nejvíce lidí. Může být totiž sebelepší a sebezajímavější, ale publikace v nešťastně vybraný čas mu může výrazně ubrat na síle.
Při zjišťování nejlepšího času je nutné brát v potaz několik hlavních faktorů – publikum, oblast podnikání, typ příspěvku i druh sociální sítě (FB, IG, TW nebo LI). Jako modelový příklad si můžeme uvést výzkum společnosti Sprout Social, která zkoumala výsledky dosahu, zapojení a konverzí u svých zákazníků na jednotlivých sociálních platformách. A zde je výsledek. Podobným způsobem můžete udělat analýzu i vy a podle ní se rozhodovat o času publikace.
Zdroj: Sprouts Social
Zjistěte, na jakou platformu se zaměřit
Stejně jako hraje roli, kdy a kde příspěvky publikovat, neméně důležité je také otázka KAM. Každá ze sociálních sítí je jiná a má jiné publikum – a podle toho je potřeba přizpůsobit tvorbu a sdílení obsahu.
Nabízíte svůj produkt či služby přímo koncovým zákazníkům? Facebook by mohl být dobrou volbou. Cílíte na mladší publikum? Snapchat nebo Instagram by se v tomto případě mohly vyplatit. Chcete se blýsknout jiným firmám? LinkedIn by mohla být vaše zlatá vstupenka. Rádi byste oslovili také zahraniční odběratele? Vsaďte na Twitter.
Pro lepší přehled a zjednodušení je zde praktická infografika zachycující podstatu všech sociálních platforem.
Zdroj: CoSchedule
Testujte příspěvky a analyzujte výsledky
Tipy a doporučení pro úspěch na sociálních sítích zakončíme snad nejdůležitějším bodem: testování. Připravte si několik různých scénářů příspěvků a sledujte, jaké budou výsledky u každého z nich. Podle toho poznáte, co funguje nejlépe a co má naopak nejmenší ohlas.
Pro porovnání můžete použít počet sledujících, počet „lajků“, komentářů, sdílení, prokliky na web či e-shop, stahování a tak dále. K měření těchto metrik vám pomohou praktické nástroje na samotných platformách – Facebook má Audience Insights, Instagram zase Post Insights. Co se aplikací týče, oblíbená je například Oktopost, Buffer, Google Analytics nebo HootSuite.
Zaujmout publikum a přitáhnout nové zákazníky na sociálních sítích není žádná hračka – zvlášť když začínáte úplně od nuly. Když ovšem víte, jak na to a máte ty správné nástroje, máte dobře nakročeno.
Zdroj: Business 2 Community
Pokud byste měli zájem o konzultaci, napište nám. Individuálně si s vámi domluvíme setkání, probereme vaše možnosti a vytvoříme marketingovou strategii, se kterou na sociálních sítích zazáříte.