Reklamy dnes vidíme na každém rohu. Mnoho lidí na ně nahlíží negativně, ale když se jedna taková povede, výsledek stojí za to – lidé si reklamu zapamatují. Pojďte proniknout do světa psychologie reklam a pokochejte se 5 kreativními billboardy, které udělaly díru do světa.
Proč jsou billboardy efektivní?
Billboardy se dostávají do podvědomí
Využití billboardů má z hlediska marketingu hned několik předností, které je posouvají před konkurencí dopředu. Jednou z nich je to, že se lidem snadno dokážou dostat do podvědomí. V roce 2013 studie Arbitron’s Out of Home Advertising Study zjistila, že 84 % lidí na cestách věnuje pozornost billboardům, které si prohlíží. A co ti, kteří si je neprohlíží? Ukázalo se, že náš mozek stále registruje reklamu na podvědomé úrovni, i když se na ně nedíváme!
Billboardy vyvolávají emoce
Ačkoliv se může zdát, že se ve všem rozhodujeme racionálně, mnoho vědeckých výzkumů dokazuje opak. Výsledky odhalují, že rozhodování je do 95 % ovlivněno emocemi. Nejčastěji jsou tyto pocity spojeny s hlubokými psychologickými potřebami týkající se sounáležitosti, prestiže, bezpečnosti a biologických faktoru, jako je hlad a žízeň.
A to je jeden z dalších důvodů, proč jsou billboardy tak efektivní. Díky své velikosti, údernosti a schopnosti vyprávět příběhy mají sílu vyvolat emoce, které pak vedou k určité akci – ať už je to nákup, nebo potřeba zjistit o dané značce či produktu víc.
Billboardy jsou vidět
Kde se vyskytuje nejvíce billboardů? Jednoznačně na dálnicích a v centrech velkých měst. Důvod je jasný: upoutání pozornosti. Tomuto cíli pak jednoznačně napomáhá velký formát billboardů, který je zkrátka nepřehlédnutelný. Tisíce lidí, které projedou či projdou kolem dobře viditelného billboardu, jsou zárukou rozšíření povědomí o dané značce či produktu
TOP 5 billboardů z celého světa
Když jsme si vysvětlili, v čem tkví hlavní síla billboardů, podíváme se na ty nejpovedenější reklamní plochy za posledních pár let.
IKEA
IKEA není známá jen pro svůj nábytek, ale také pro svůj eco-friendly přístup. A jak na tuto firemní filozofii upozornit lépe než kreativním billboardem, který kolemjdoucí o této image vkusně informuje.
Příkladem je tato originální reklamní plocha v Londýně, která nasměrovala potenciální zákazníky do nejbližšího obchodu, ukázala kolik kroků pro to musí udělat a povzbuzovala je, aby se vydali ekologičtější cestou. Proto vás asi nepřekvapí, že tyto reklamy byly účelně umístěny u zastávek MHD nebo podél chodníků.
Zdroj: Pinterest
LEGO
Oblíbená dánská společnost Lego vždycky uměla vymýšlet kreativní marketingové kampaně – ne nadarmo se její roční obraty neustále zvyšují (aktuálně 5,1 miliarda EUR). Příkladem může být tento zábavný billboard umístěný na autobusových zastávkách v Malajsii, kde od kolemjdoucích sklidil právem velký úspěch.
Precizní práce a kreativita Nicholase ‘Blackbulb’ Foo dala vzniknout umělecké reklamní ploše složené jak jinak než ze součástek lega. Výsledný obrázek doplňuje silnici a zobrazuje příšery, které za billboardem jinak vidět nejsou – jako by se jednalo o portál do nové lego dimenze. Dáváme palec nahoru!
Zdroj: Twisted Siffer
OBI
Od lesa na to šel obchodní řetězec pro kutily OBI, který se rozhodl reklamní kampaň pojmout zcela odlišným způsobem. Původní námět je založen na myšlence: Proč propagovat věci zkrášlující domovy zákazníků s reklamou, která hyzdí okolní prostředí?
Místo toho přišla společnost OBI, za pomoci reklamní agentury Jung Von Matt, s něčím mnohem nápaditějším a poutavějším. Výsledek OBI renovace byl prezentován přímo na zdech městských domů a kolemjdoucí tím naprosto uchvátil. Ukázalo se, že billboard nemusí mít zářivý neonový nápis, aby upoutal zraky ostatních.
Zdroj: Unapausaparalapublicidad.com
Oldtimer Restaurants
Zaujmout pozornost – to se nepochybně podařilo řetězci motorestů Oldtimer, který svým velkým tunelovým billboardem v Rakousku vzbudil mnoho povyku. Jedná se zkrátka o dobře umístěnou reklamu, která skvěle koresponduje s gastro tématikou a vyvolává silnou emoci. Všichni řidiči, kteří projížděli okolo a měli v tu chvíli zrovna hlad, se jistě po cestě zastavili v této restauraci. Marketingový tým Oldtimer se o to patřičně postaral.
Zdroj: Pinterest
Leica
Nejlepší jsou takové reklamy, které potenciálnímu zákazníkovi rovnou ukážou slibovaný výsledek. Své o tom ví společnost Leica, která navrhuje a vyvíjí fotoaparáty už od roku 1913.
Své dlouholeté know-how své snažila ukázat formou billboardů umístěných ve Švýcarsku. Každý z nich ukazuje obraz dvanáctkrát zvětšeného pozadí, na kterém je umístěna. Jedná se o reklamu na fotoaparát Leica V-Lux 1, který dokáže fotit s takovou přesností jako na billboardu. Zákazníci se tak sami mohou přesvědčit o vynikající kvalitě kamery, které neuniknou žádné detaily.
Zdroj: PetaPixel
Reklamy na billboardech jsou navrženy tak, aby upoutaly pozornost a vyvolaly emoce, které přimějí kolemjdoucí k zapamatování značky či produktu. Výše zmíněným značkám se tato mise nepochybně podařila. A která z těchto reklam se nejvíce líbila vám? Napište nám do komentářů.